Szakácskönyv a Túlélésért

A projektről

A „Szakácskönyv a túlélésért” a Gólem Színház és a Haver Alapítvány közös projektje, amely középiskolás diákok számára eleveníti meg egy magyar holokauszttúlélő asszony, Hédi néni élettörténetét egy színházi előadás és egy arra épülő tantermi foglalkozás formájában. A Gólem Színház a Centropa Alapítvány 2013-ban azonos címmel kiadott életútinterjújából kiindulva alkotta meg ezt a rendhagyó darabot, amely bemutatja Hédi néni háború előtti életét, a lichtenwörthi koncentrációs tábort, ahol barátnőivel közös szakácskönyvet írtak, majd pedig a háború utáni évtizedeket, egészen a rendszerváltásig. A színdarab megnézése után a Haver Alapítvány interaktív foglalkozása segít a diákoknak átbeszélni, feldolgozni a darabot.

Miért fontos?

Miért fontos?

A tényekre, évszámokra – összességében a tárgyi tudásra – összpontosító iskolai történelemoktatásból nagyrészt kimarad az a kézzelfogható, személyes dimenzió, amely által a diákok számára igazán felfoghatóvá és átélhetővé válhatnának a történelem absztrakt eseményei. Ennek a hiányosságnak egy különösen aggasztó megjelenési formája az, amikor a diákok azt fejezik ki, hogy már túl sokat hallottak a holokausztról, miközben valójában keveset tudnak róla vagy értenek belőle. A „Szakácskönyv a túlélésért” egy valós személy élettörténetén keresztül mutatja be, hogyan hatnak a történelmi korszakok és események a hétköznapi emberek sorsának alakulására, és arra ösztönzi a diákokat, hogy ezt az összefüggést ne csak a múltban, hanem a saját jelenükben is meglássák.

Miben különleges?

Miben különleges?

A projekt egyedisége abban rejlik, hogy egy komplex, két összetevős módszerrel szólítja meg a középiskolás diákokat. Míg a színházi előadás egy intenzív, az érzelmekre is erősen ható művészi élmény, amely által a diákok egy kicsit belehelyezkedhetnek egy távoli, de valóságos személy életébe, addig az azt követő foglalkozás a nem-formális oktatás eszközeivel segít intellektuális síkon is feldolgozni a színdarab nyújtotta élményeket, érzéseket. A foglalkozásnak egy fontos összetevője – sőt, az írásos visszajelzések alapján talán a legfontosabb –, hogy a diákok azon is elgondolkodhatnak, hogy az ő életüket, identitásukat hogyan határozza meg a környezetük, és mindazok a körülmények, amelyeket egyszer majd „történelemnek” fogunk nevezni.

Hasonló projektek

Ez a weboldal cookie-kat használ a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében.