Zsidóság – Eszik vagy isszák?

A projektről

A „Zsidóság – Eszik vagy isszák?” egy középiskolás diákoknak szóló online, négyfordulós csapatverseny, ami azért jött létre, hogy a világjárvány idején lehetőséget nyújtson a diákoknak arra, hogy az iskola kötelékein kívül, kreatív és kalandos módon tanulhassanak a zsidóságról. A négy forduló során a diákok olyan témákat kutathatnak, mint a zsidó hagyományok, vallási irányzatok, jiddis jövevényszavak, a budapesti zsidónegyed vagy a mai magyar zsidó közösségek. Megismerkedhetnek a holokausztot túlélő emberek élettörténetével, zsidó fiatalokkal beszélgethetnek az identitások sokféleségéről, illetve saját idős rokonaikat kérdezhetik arról, hogy hogyan élték meg az elmúlt évtizedek fontos korszakait, eseményeit.

Miért fontos?

Miért fontos?

Amikor iskolai foglalkozásaink elején arra kérjük a diákokat, írják le, mi jut eszükbe arról a szóról, hogy „zsidó”, a leggyakrabban előforduló válaszok a „pénz”, „vallás”, „holokauszt” és „Soros”. Munkánk során abból az alapfeltevésből indulunk ki, hogy minél sematikusabban, egysíkúbban lát az ember egy csoportot, annál könnyebben megvetik a lábukat gondolataiban a sztereotípiák és előítéletek. Cserébe viszont abban is hiszünk, hogy ha egy csoportot alaposabban és személyesen is megismerünk, az képes a már meglévő előítéleteket is felülírni. A „Zsidóság – Eszik vagy isszák?” diákverseny arra törekszik, hogy általa a diákok egy sokoldalú képet kapjanak arról, mi mindent jelenthet az, hogy „zsidó”.

Miben különleges?

Miben különleges?

A diákversenyt több dolog is különlegessé teszi. Kialakítása során igyekeztünk minél több oldalról és a lehető legváltozatosabb módszerek segítségével körbejárni a zsidóság témáját – ennek eredménye egy négyfordulós, tíz héten át zajló verseny lett. Bár nagy vállalás a középiskolás csapatok részéről egy ekkora kaliberű versenyben való részvétel, ez egyben lehetőséget is ad nekik arra, hogy igazán elmélyedjenek a témában, és reflektált, kreatív tartalmakat hozzanak létre. Ez különösen fontos azoknál a feladatoknál, ahol a diákok saját identitásukkal, illetve családjuk történetével dolgoznak. A végeredmény – reményeink szerint – egy komplex tanulási élmény, amely akár hosszú távon is kihat arra, ahogyan a diákok saját magukról, a másságról, a történelemről, illetve a zsidóságról vélekednek.

Hasonló projektek

Ez a weboldal cookie-kat használ a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében.